Deep Blue Publication Group: Hva er bokført verdi?


Bokført verdi kan bety forskjellige ting for forskjellige personer. For eksempel har bokført verdi på invest pedia bloggen, samtidig med å skrive, tre betydninger.

Som investor er en mening som betyr noe andre definisjonen:

"(Book Value is) netto forvaltningskapital i et selskap, beregnet de totale eiendelene minus immaterielle eiendeler (patenter, goodwill) og."

Denne definisjonen er greit hvis du liker sjargong. La meg illustrere det med en annen tilnærming.

Bokført verdi er beregnet fra balansen. Balansen er en av tre sett av regnskaper som investorer vurdere som en del av evalueringsprosessen før du investerer i et selskap.

Andre to gjenværende regnskapet er resultatregnskapet og kontantstrømutdraget.

Hvordan pris-til-bok forholdet kan gjøre deg en vellykket Investor

Er prisen-til-bok forholdet nærmeste til en holy grail?

Døm selv: Tweedy, Browne Company LLC rapportert at en vellykket aksjemarkedet strategi (side 3) basert på forholdet pris-til-bok med eksepsjonelle resultater. Den dype blå publikasjoner Group LLC benytter pris-til-bok forholdet i vurdering prosessen.

Hva er forholdet pris-til-bok?

Pris-til-bok er den første nøkkeltall jeg vise når du analyserer en bedrift for potensielle investeringer.

Pris-til-bok er en gage av hvor mye aksjene er handel i forhold til den bokførte verdien.

Som en spiss, en praktisk metode for å beregne bokført verdi er å finne den totale egenkapital figuren (eller totale egenkapital for USA) funnet helt i bunnen av balansen og trekke (minus) goodwill og immaterielle eiendeler, funnet på toppen av balansen under anleggsmidler.

For å runde den av, har jeg presentert Tesco balansen nedenfor. Du kan beregne bokført verdi selv. Hvis du ikke har tid, fortsette; Du kan prøve det når som helst i fremtiden.

Markedsandel og stordriftsfordeler

Siden studere aksjekurs bevegelser gir svært lite hjelp i å forutsi langsiktige resultater, foretrekker jeg å snakke om to svært tett koblet ting som er iboende i virksomheten som jeg anser for å lede investeringsbeslutninger:

Først: høye variasjon-er noe som eksisterende i virksomheter som min partnerskap, oftere enn ikke, vil prøve å unngå.

Andre: stordriftsfordeler-er en viktig egenskap vi søke etter i selskaper som vi ivrig søker å være en del av.

Før året 2008 avsluttes, ble 36% av mobiltelefoner kjøpt verden gjort av Nokia.

Samsung var et langt sekund holde 15% av markedsandelen; men forskjellen mellom de to selskapene var mye større når det kom til en unik kategori av mobiltelefon vi nå kjenner som smart-telefoner som var utformet som bærbare mini-PC med Internett evne.

I den samme tidsperioden hadde Nokia en enda mer kommanderende 41% markedsandel på smart-telefoner enn Samsung som hadde en pitifully liten del av 2%.

Innen 2012, var bare mindre enn tre år senere, smart-telefoner blitt herskende konger og det som tidligere var kjent som vanlige mobiltelefoner blir raskt fortidsminnene med praktisk talt ingen profitt marginer igjen for å vise.

I dag, lære handelshøyskoler vanligvis oss at "stordriftsfordeler" ofte betyr at det er en iboende fordel i å være selskapet med største markedsandelen fordi selskapet har fordelen av å ha den laveste operative kostnaden.

Markedsleder kan brukes til å undergrave konkurrenter i pris (eller få en prispremie uten å ofre volum), opprette bedre produktfunksjoner, øke budsjettet for markedsføring og distribuere produkter over et bredere markedsføring nettverk.

Kort sagt, gjør stordriftsfordeler det svært vanskelig å outpace markedsleder.

Selvfølgelig, motsatt er like sant.

Nokias markedsandel i smart-telefoner har dyppet til 5%, mens Samsung er nå verdensledende på over 30%. hva har skjedd? Hvorfor ble Nokia passert? Og kanskje like viktig, hvorfor var Nokia utklasset så overveldende innen en kort periode?

Det enkle svaret er at i denne perioden, Samsung valgte for å bygge opp sine telefoner basert på en eksepsjonell dataplattform laget av Google, kalt Android, mens Nokia ikke.

Mens dette er egentlig sant, er det en delvis forklaring.

Siden en smart-telefon i utgangspunktet betyr tillegg av en mange flere datamaskinen funksjoner til en telefon, det er nå langt mer hindringer som du må hinder samtidig for å holde på selger telefoner.

På dag, operativsystemet, grafisk grensesnitt, skjermoppløsning, hardware design, kameraoppløsningen er energieffektiviteten datakraft og støtte fra tjenesteleverandøren alle like avgjørende for en ny telefon kjøper.

Selv om du skaffer en 95% sjanse for å få hver av disse åtte funksjonene for noen bestemt telefon, dette fremdeles etterlater deg om en 34% sjanse for markedssvikt (1-0,95 ^ 8), hvis vi vurdert alle variabler som like viktig.




0 comments :